Nincs megállás

Létrehozva: 2017-10-04 15:02

Exkluzív: Krone Big M 450

Krone BigM450

 A Krone a önjáró kaszák egyedüli gyártójaként újabb Big M modellt mutat be a következő Agritechnica kiállításon. Mi – csak Önöknek – előre leteszteltük az önjárót: magasabb, gyorsabb és szélesebb is, mint elődje.

A Krone 20 évvel ezelőtt mutatta be az első Big M-et az Agritechnicán, ezután átlagosan négyévente új generációval rukkolt elő: Most ismét itt az idő. Ősszel az új Big M 450 bő 450 lóerővel váltja le a Big M 420 modellt.

Az új modellt már nem MAN motor hajtja, hanem soros, hathengeres Liebherr dízelmotor 12 literes lökettérfogattal. Ezzel a motorral a Krone eleget tesz a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási normának. A tiszta motort szinte alig hallani a vezetőfülkében. Az alacsony fordulatszámon működő motoron kívül a motort alátámasztó négy szilentblokk is a kényelmet szolgálja.

Krone BigM450

Ami a boxkiállást illeti, a motor jeleskedik az időmegtakarításban: motorolajat csak 1500 üzemóránként vagy kétévente kell cserélni. A szezonon belüli cserének tehát búcsút inthetünk. A hátul elhelyezett, aktív elszívóval felszerelt hűtőház felépítése hasonlít a 420-as modelléhez, méretét tekintve azonban annál nagyobb.

Az új Big M megújult alvázával, új tengelyével és a Liebherr motorral közel 10 méteres munkaszélességben dolgozik.

A szecskázók mintájára a motorral együtt a Power Split koncepció is helyet kapott a Big M sorozatban: A dízelmotor a földeken vagy teljes teljesítménnyel, vagy –  közúti üzemmódban 354 LE-vel dolgozik. Az átkapcsolást tetszés szerint automatikusan és kézzel is elvégezhetjük.

Eco üzemmódban a kasza automatikusan a termény mennyiségéhez igazítja a menetsebességet: Ha sok takarmányt észlel a kaszatárcsák előtt, automatikusan csökkenti a sebességet. A 420-as elődhöz képest az új kasza bő 25 cm-rel szélesebb. Az új modell 9,95 méteres szélességével közelíti a tíz méteres munkaszélességet. A nagyobb munkaszélesség elsősorban a szállítási méretek miatt jelentett kihívást a mérnökök számára. A törvényileg előírt négy méteres szállítási magasságot végül egy új, hidropneumatikus járószerkezettel sikerült elérni, amely közúton jó 20 cm-rel lejjebb süllyed. Szántóföldi használatban, az oldalsó kaszák kihajtásakor automatikusan feljebb mozdul a négy hidraulikus munkahenger, és biztosítja a lehető legnagyobb hasmagasságot.

Ezenkívül hátul az új, saját fejlesztésű hátsó tengely és a középről felfelé húzott alváz is gondoskodik a kellő hasmagasságról – nagyobb rendek esetén kiváló megoldás. A 600/65 R 28-as hátsó kerekek akár 53°-ban is kikormányozhatók, ami rendkívül fordulékonnyá teszi a kaszát. Előre hagyományos, 800/65 R 32-es Mitas AS gumiabroncsok kerültek, amelyek minimum 1,6 bar abroncsnyomással is boldogulnak. A gép igény szerint hasonló méretű Vredestein Flotation Trac gumiabroncsokkal is felszerelhető. A kisebb Big X-hez hasonlóan mind a négy kereket Bosch-Rexroth kerékagymotor hajtja. Közúton a magajáró kasza 1250-es motorfordulatszámon hozza a megszokott 40 km/óra sebességet, a földeken pedig (legalábbis elméletben) az üzemanyag-takarékos 1650 ford./perc mellett a 25 km/órát. Így a szántóföldön jó 3 km/órával gyorsabban halad, mint elődje. A GPS-alapú automatikus kormányzás kialakításához a kasza bármely ISOBUS-ra épülő kormányzási rendszerrel felszerelhető, az általunk használt kasza a Topcon rendszerével működött.

A kaszákon végzett újításokról:

A frontoldalon a Krone továbbra is az F 320 CV típusú tolt kaszagerendelyt használja. Újdonság azonban, hogy ez a kasza már hidraulikusan is tehermentesíthető az alsó lengőkarral – a láncok átakasztása a múlté. Szintén újdonságnak számít, hogy kanyarban a frontoldali és a hátsó kaszák közötti átfedés automatikusan illeszkedik. A hátsó tengelyre helyezett kormányszög-érzékelő figyeli az impulzusokat, az alsó lengőkarok között lévő munkahenger pedig ezeknek megfelelően oldalra tolja a frontoldali kaszát. Az Agritechnicáig a Krone zökkenőmentessé akarja tenni a vezérlést.

A frontoldali kasza hajtórendszerét középen egy T- hajtómű osztja meg: balra a kaszagerendelyhez, jobbra a szársértőhöz. A szársértő intenzitását mindhárom szakaszon külön kell beállítani.

A kiszélesített oldalsó kaszák szintén sok módosításon estek át, a hajtástól kezdve a tárcsák számáig és a felfüggesztésig. A lehajtható kaszákat ezentúl a motorból leágazva egy kardántengely hajtja rövid úton, az osztóművön és az ékszíjakon keresztül. Az egyes kaszák be- és kikapcsolása rendkívül kíméletes módon, hidraulikus szíjfeszítővel történik.

A lehajtó kaszatestek rögzítőkeretét ezúttal a főalváz alá csavarozták, úgy hogy elméletileg bármikor – akár továbbfejlesztett kaszagerendelyekre is – cserélhető legyen. A tartógerendák és a kaszagerendely közötti csatlakozás is változott. A középső csapágyazást elakadás elleni biztosítással látták el, így a kaszák hátra és felfelé is ki tudnak térni. Az oldalsó kaszákon nyolc duplapengés tárcsa gondoskodik a vágásról. A külső tárcsák a gép közepe felé forognak, a többi párosával fut.

Apropó szársértő: Hatalmas dicséret jár a középső osztómű megszüntetéséért. A szársértő tengelye végre egy darabban, balról jobbra fut. A frontoldali kaszánál a szársértő fordulatszáma az excentrikus szíjtárcsa átszerelésével módosítható. Az oldalsó kaszákon a bemenő hajtáson elhelyezett karral; mindegyik 700 és 1000 ford./perc tartományban. A szársértő átmérője továbbra is 64 cm.

A Kronera jellemzőek a jól bevált SafeCut és SmartCut felszereltséggel kiegészített, – és ahogy azt a Big M-nél megszoktuk – strapabíró, 8 mm-es falvastagságú kaszagerendelyek. A módosított részleteknek köszönhetően azonban a Krone akár 20 százalékkal nagyobb áteresztőképességet ígér. Ezenkívül a gombnyomásra aktiválható középső rendképző szállítócsigái is 20 százalékkal megnövekedtek. A gép képes a terményt csak az egyik oldalon elteríteni, közben a másik oldalon középre terelve rendre fektetni, így például a 20 méteren levágott takarmányból 13,30 m széles rend képezhető.

Néhány szó a vezetőfülkéről: A Big X 480–630 vezetői otthonosan mozognak majd ebben a fülkében is. Ugyanis a Grammer gyártmányú, opcionális Activo üléstől kezdve a 10 colos érintőképernyőn át a multifunkciós kartámaszig és a menetmódválasztó forgókapcsolóig minden megegyezik. Ahogy a Big M 420 esetében, a vezetőfülke itt is négy hidrocsapágyon nyugszik, és gázteleszkópok szabályozzák.

Újdonságként a Big M 450 modell jobb oldalán egy második lépcsőt is elhelyeztek. A jjobb oldali platform alatt, a vezetőfülke mellett tárolórekeszt alakítottak ki az ablakmosó-folyadéknak és kézmosóvíznek.

A hűtőrendszer a méretét leszámítva a régi maradt, és ugyanolyan könnyen hozzáférhető.

Nincs több rugó: A frontoldali kasza talajnyomását ezentúl hidraulikusan lehet állítani. Az átfedés a kormányzáshoz igazodik (lejtőkön is).

Vezetőfülke: A Joystickkal felszerelt kartámaszt és a terminált a Big X-ből kölcsönözték.

A szállítócsigái a nagyobb áteresztőképesség érdekében 20%-kal nagyobbak lettek.

A kasza elvileg bármilyen ISOBUS-alapú kormányzási rendszerrel (esetünkben Topcon) felszerelhető.

 Az akkumulátor ezúttal a bal oldalra került. A Krone az Agritechnicán kezdi meg az értékesítést, a kasza alapára 377 000 euró. Az általunk kipróbált felszereltséggel a kasza listaára 413 000 euró (az árak ÁFA nélkül értendők)!

 Amit ezenkívül észrevettünk:

·         A hűtőrendszer alatt elegendő hely van a tartalékpengék és szerszámok számára.

·         A vevők kérésére kamerát helyeztek el a kasza hátulján.

·         A Big M igény szerint teljes LED-világítással is felszerelhető. Ez az összes fedél belső világítását is magában foglalja.

·         A kasza üresen 15 500 kg, a tömeg 60%-a elöl, 40%-a pedig hátul van.

       ·         A központi kenés az alapfelszereltség része.

 Összefoglalva: A 2017-es Agritechnicán a Krone piacra dobja a 420-as modell utódját, az új Big M-et. 9,95 méterével szélesebb, 25 km/h maximális haladási sebességével gyorsabb a földeken, és munkaállásban több mint négy méterre, tehát feljebb magasodik. Egyes részleteket a BIG X silózóktól vették át, másokat pedig – például az egy darabból készült szársértőt – újratervezték. Kipróbáltuk, és az új kasza nagyon pozitív benyomást tett ránk.

Napnál világosabb: Az opcionális LED-csomaggal az új Big M éjszakai műszakban is bevethető.

Műszaki jellemzők

 

Munkaszélesség

összesen 9,95 m

elöl

3,16 m

oldalt

2 x 3,60 m

Átfedés

2 x 20 cm

Kaszatárcsák száma

elöl 6

 

hátul 2 x 8

Szársértő

V-alakú acél verőujjak

Szársértő fordulatszáma

700/1000 min1

Motor

Liebherr D946 A7-04

Max. teljesítmény

1700 min1 fordulatszámon

...ECE R 24 szerint

310 kW/422 LE

...ECE R 120 szerint

330 kW/449 LE

Emissziós besorolás

Tier 4 f

Üzemanyag-/AdBlue-tartály

780/80 l

Gumiabroncsok

800/65 R 32 (elöl)

 

600/65 R 28 (hátul)

Maximális sebesség

25 km/h (föld)

 

40 km/h (közút)

Szállítási szélesség/

3,00 m

magasság

4,00 m

Tömeg

15 500 kg

Ára (ÁFA nélkül)

412 860 €

A gyártó adatai

 

 -Sönke Schulz-   Forrás:profi.de

 

 

Vissza
HírlevélFacebook